راه های ساده برای کاهش اسید در دهان

How to Reduce Mouth Acidity2 تاریخ ارسال : ۲۷ مهر ۱۳۹۹
مطلب جالبی بود
اشتراک گذاری
چاپ این مطلب ( ۰ ) نظر / نظر بدهید

سطح بالای اسید در دهان شما می تواند مینای دندان هایتان را از بین ببرد،   و این منجر به پوشیدگی دندان و دیگر مشکلات در سلامت دهان و دندان خواهد شد. اگر نگران سطح اسید در دهان خود هستید باید برای کاهش این اسید در رژیم غذایی خود تلاش کنید تا بتوانید از دندان های خود مقابل خطرات خوراکی ها و نوشیدنی های اسیدی محافظت نمایید. اندازه گرفتن سطح pH در بزاق دهان به شما می گوید یا دهان شما اسیدی است یا نه. اگر سطح اسیدی دهان شما بعد از تغییرات غذایی و استفاده از ابزارهای حفاظتی بهبود نیافت باید نزد دندان پزشک رفته و ببینید چه چیزی را برای شما پیشنهاد می دهد


راه های ساده برای کاهش اسید در دهان

کاهش دادن سطح اسید در دهان خود

کاهش اسیدی دهان

  • برای حداقل دو هفته مراقب رژیم غذایی خود باشید.

زمان، میزان و نوع غذایی که هر روز می خورید را بنویسید. این کار اجازه می دهید دقیقا بدانید چه چیزهایی را در هر روز می خورید پس می توانید بعدا برای خودتان ارزیابی نمایید کدام خوراکی ها باعث ایجاد اسید در دهان شما شده اند.

با پیشرفت در بررسی رژیم غذایی خود، باید خوراکی های مصرفی تان را در همان لحظه دقیق بنویسید، نه اینکه تا پایان روز منتظر بمانید. ممکن است در صورت نوشتن در آخر شب چیزی را فراموش کنید و بعد این بررسی غذایی نتیجه ی درستی نخواهد داشت.

شاید بخواهید یک برنامه برای موبایل خود دانلود کنید که به شما در دنبال کردن رژیم غذایی تان کمک می کند، خصوصا اگر در حالت عادی اغلب تلفنتان همراه شماست، پس هر زمان چیزی خوردید یادداشت کردن ان را فراموش نخواهید کرد. برخی از این برنامه ها رایگاه هستند و برخی دیگر نیاز به پرداخت ماهانه دارند.

  • غذاهایی که زیاد می خورید و اسید بالایی دارند را برای خودتان مشخص سازید.

می توانید لیستی از خوراکی های اسیدی را در فضای انلاین پیدا کرده و ان ها را با غذاهایی که در رژیم خود نوشته اید مقایسه نمایید. به عنوان یک قانون کلی غذاها و نوشیدنی هایی که ترش هستندف مرکبات، خوراکی های طعم دار شده یا غذاهای گازدار اغلب اسیدی می باشند.

نوشیدنی ها ، حتی ان هایی که رژیمی یا بدون قند می باشند، نیز بازهم سطح بالای اسید دارند و علت ان گازدار بودنشان است.

خوراکی های قندی فراوری شده مانند غذاهایی که سطح بالای گلیسمی ( شاخص قندی ) دارند - مانند نان سفید، دونات ها و سیب زمینی ها – اسید بسیار بالایی دارند.

گوجه فرنگی ها، میوه های خشک شده و میوه های مرکبات اسید بالایی دارند. با این وجود  این اسیدی بودن اغلب برای چنین خوراکی هایی مشکل ساز نخواهد بود، البته اگر ان ها بخش متعادلی از رژیم غذایی شما را تشکیل دهند.

خوردن غذاهای کامل و سالم بهتر از غذاهای فراوری شده است زیرا اسیدها اغلب به خوراکی های فراوری شده اضافه می شوند. این کار باعث می شود یک غذا بیشتر از حالت عادی اسید داشته باشد.

  • مصرف غذاها و نوشیدنی های اسیدی را محدود سازید.

برخی از خوراکی های اسیدی سالم بوده و شامل موادی مغذی هستند که بدن به آن ها نیاز دارد. با این وجود هنوز هم می توانید مصرف خود را کاهش داده و ویتامین ها و مواد معدنی را از جای دیگری دریافت کنید، مانند منابعی که اسید کمتری دارند.

در کل ایده ی خوبی است که نوشیدنی های گازدار را کاملا از رژیم غذایی خود حذف کنید. ان ها هیچ ارزش غذایی ندارند، باعث کم آب شدن بدن شما گشته و همچنین سطح اسید در دهان را زیاد خواهند کرد.

شکلات ها و آب نبات های ترس مانند یک باتری اسیدی حاوی اسید بوده و به مرور زمان می توانند باعث فرسودگی شدید در مینای دندان شما شوند. حتی اگر از طعم آن ها لذت می برید سعی کنید خیلی کم به سراغ این خوراکی ها بروید.

با وجودی که نوشیدن اب به همراه لیمو فواید بسیار برای سلامت دارد اما می تواند اسیدی بودن دهان شما را زیاد کرده و به مینای دندان اسیب برساند.

  • با دندان پزشک خود در مورد غذاهایی که به دندان شما آسیب می زنند صحبت کنید.

اگر نگران اسیدی بودن دهان خود یا از بین رفتن مینای دندانتان هستید باید موضوع را با دندان پزشکتان در میان بگذارید. به ان ها رژیم غذایی خود را نشان دهید، در نتیجه می توانند تشخیص دهند کدام خوراکی ها می توانند باعث مشکل برای شما شوند.

دندان پزشک شما ممکن است پیشنهادهای دیگری نیز داشته باشد که به در کنترل نگه داشتن اسید دهان کمک کرده و باعث می شود بهتر از دندان های خود حفاظت کنید. هر گونه نصیحت و تجویز از سوی دندان پزشک خود را دنبال کنید تا بتوانید بهترین وضعیت سلامت را در دهان خود داشته باشید.

محافظت کردن از دندان ها

دندان

  • در کنار وعده های غذایی کامل خوراکی های اسیدی را مصرف کنید.

اگر به عنوان بخشی از رژیم غذایی خود خوراکی های اسیدی را می خورید، نه در کنار ان ها، خوراکی هایی که کمتر اسیدی هستند می توانند به خنثی سازی این اسید کمک کنند. بعلاوه خوردن غذاهای اسیدی در کنار مواد دیگر به شما این اطمینان را می دهد که اسید کمتری بعد از اتمام غذا در دهان شما باقی مانده است.

برای مثال اگر گوجه فرنگی ( که اسیدی است ) را دوست دارید شاید باید ان را به سالادی اضافه کنید که شامل سبزیجات و پنیر است تا اسید را متعادل سازید.

موزها، نان، اواکادو و بروکلی همگی خوراکی هایی کم اسید هستند که می توانند سطح اسید در غذاهای اسیدی، مانند گوجه فرنگی، توت ها و مرکبات، را متعادل سازند.

از نگه داشتن غذاها و نوشیدنی های اسیدی برای مدتی طولانی در دهان خود خودداری کنید. نوشیدنی خود را فورا قورت دهید نه اینکه ان را داخل دهان خود بچرخانید.

از انجایی که شیر و دیگر محصولات لبنی در ph خنثی هستند می توانند به خنثی کردن اسید غذاها و خوراکی های دیگری که به طور همزمان مصرف می کنید کمک کنند.

از مصرف نوشیدنی های گازدار در بین وعده های غذایی خودداری کنید.

  • آدامس های بدون قند بجوید تا بتوانید جریان سالمی در بزاق دهان خود داشته باشید.

جویدن ادامس میزان تولید بزاق دهان را زیاد می کند که می تواند به طور طبیعی اسیدهای دهان شما را شسته و خنثی سازد. با این وجود از انجایی که قند به دندان های شما اسیب می زند. باید از نوع آدامس های بدون قند استفاده کنید.

برخی از دندان پزشکان می توانند به شما ادامس های مناسبی را پیشنهاد دهند. به دنبال برندی باشید که مورد تایید پزشک شماست.

اگر برای رفلاکس کعده یا دیگر مشکلات گوارشی دارویی را مصرف می کنید ممکن است دچار خشکی دهان شوید که در نهایت منجر به اسیدی شدن دهان شما خواهد شد زیرا به اندازه ی کافی بزاق درون دهان شما تولید نمی شود تا بتوانید اسیدها را شسته و از بین ببرد.

  • برای تمیز کردن دهان خود از روغن ها استفاده کنید.

می توانید از هر نوع روغن سبزیجات یا روغن نارگیل برای دهان خود استفاده کنید. هر زمان از خواب بیدار شدید قبل از اینکه چیزی بخورید یک قاشق غذاخوری ( حدود 15 میلی لیتر ) روغن را داخل دهان خود ریخته و کاملا دهانتان را با این روغن به آرامی بشویید. باید برای 15 تا 20 دقیقه روغن داخل دهان شما باشد. سپس آن را بیرون ریخته و دهان خود را با محلول های دهان شویه یا آب شستشو دهید.

این روغن اسید داخل دهان شما را خنثی کرده و به تمیز شدن دهان شما کمک می کند.

روغن را روی سینک نریزید زیرا می تواند سفت شده و لوله ها را مسدود کند.

  • بعد از خوردن غذاهای اسیدی یک ساعت منتظر مانده و بعد مسواک بزنید.

در کل بزاق دهان شما مقدار زیادی از غذاهای اسیدی که خورده بودید را خواهد شست و در عین حال مینای دندان شما را دوباره تقویت می کند. مسواک زدن دندان ها کمک می کند اسیدی که ممکن است بزاق دهان شما جای گذاشته باشد از بین برود.

از مسواکی با برس های نرم استفاده کنید تا به مینای دندان شما اسیب نزند. از خمیردندان های خیلی قوی استفاده نکنید، مثل خمیردندان های سفید کننده یا خمیر دندان های زغالی، زیرا به مینای دندان آسیب خواهند زد.

استفاده از شوینده های دارای فلوراید قبل از مسواک زدن دندان ها برای خنثی سازی اسید دهان ایده ی خوبی است. این دهان شویه ها باعث می شوند اسید نتواند در زمان مسواک زدن آسیبی به دندان های شما وارد کند.

سطح ph بزاق دهان خود را اندازه بگیرید

دندان

  • برای تست کردن بزاق دهان باید دو ساعت بعد از خوردن یا نوشیدن چیزی صبر کنید.

باید زمانی مناسب میان خوردن و نوشیدن با اندازه گیری اسیدی بودن دهان بگذارید تا دهان شما به حالت طبیعی خود برگردد. در غیر این صورت نتیجه ی دریافتی شما به خاطر غذا یا نوشیدنی مصرف شده اسیدی خواهد بود نه برای دهانتان.

اگر نگران هستید که نمی توانید برای چنین مدتی چیزی نخورید در ابتدای صبح قبل از مسواک زدن دندان هایتان این تست را انجام دهید.

  • کمی از نمونه بزاق خود را داخل یک فنجان کوچک یا سس خوری بریزید.

لزوما نیازی نیست که حجم زیادی از بزاق خود را داشته باشید، اما باید به قدری باشد که بتوانید با ان نوار تست را مرطوب کنید. اگر چند بار داخل فنجان یا ظرفی کوچک آب دهان خود را بریزید به اندازه ی کافی برای نمونه گیری خواهید داشت.

اگر برای داشتن بزاق کافی برای تهیه ی نمونه مشکل دارید می توانید یک تکه گاز استرسل را داخل لب پایینی خود بگذارید. این کار باعث تولید بزاق بیشتر برای خیس کردن گاز خواهد شد. سپس می توانید نوار تست را روی گاز فشار دهید.

ph دندان

  • نوار اندازه گیری ph را برای ده ثانیه داخل آب دهان خود قرار دهید.

شاید به محض قرار دادن نوار داخل بزاق دهان شاهد نتیجه ای از آن باشید. با این وجود اغلب حدود ده ثانیه زمان می برد تا بتوانید نتایج نهایی تست را دریافت کنید.

راهنما در بسته بندی نواری که خریده اید را خوانده و از دستورالعمل های آن پیروی کنید. برخی از نوارهای تست نیاز به زمان بیشتری از بقیه دارند.

  • رنگ نوار را با مقیاسی ph مقایسه نمایید.

اغلب در بسته ای که نوار اندازه گیری وجود دارد یک مقیاس کلی برای ph خواهید داشت. می توانید در فضای اینترنت نیز آن را پیدا کنید. اغلب از هر برندی که نوار خود را تهیه کرده باشید رنگ ها یکسان هستند.

بزاق دهان شما باید خنثی باشد و سطح ph آن چیزی بین 5 تا 8 است. اگر دیدید سطح ph دهان شما میان 1 تا 4 می باشد نشان می دهد که بزاق اسیدی دارید.

  • چند بار در روز باید اندازه گیری کنید تا اسیدی بودن دهان خود را زیر نظر داشته باشید.

اگر نگران اسیدی بودن دهان خود هستید از چندین تست استفاده کنید تا ببینید سطح اسیدی دهان شما در طول روز چگونه است. این کار کمک می کند پیش خودتان ارزیابی کنید که کدام خوراکی هایی که می خورید می توانند روی سطح اسید در بزاق شما و البته کل دهانتان اثر داشته باشند.

 

 

https://www.wikihow.com/Reduce-Mouth-Acidity

 

 

 


مطلب جالبی بود
اشتراک گذاری
چاپ این مطلب ( ۰ ) نظر / نظر بدهید
نظرات کاربران (۰ نظر )
نظر خود را در رابطه این مطلب بیان کنید
اسم شما : ایمیل شما :

برای تغییر کد امنیتی روی آن کلیک کنید

نظر شما درباره این مطلب :